De Buur

All (men and women) are created equal

De Buur is het meest gewone en toegankelijke merkarchetype. Buur merken zijn heel pragmatisch en willen mensen het gevoel geven dat ze erbij (kunnen) horen. Ze zijn tegen exclusiviteit en vechten tegen ongelijkheid.

Voorbeeld Buur merkarchetype

IKEA - Democratisering van design

Het verhaal van IKEA is een inspirerende reis van innovatie, het streven naar eenvoud en het democratiseren van design. De meest bekende en memorabele reclamecampagne van IKEA is ‘Unböring’. Hierin wordt een oude afgedankte lamp op straat gezet. Drama muziek volgt, en regen… Dan stapt er iemand in beeld die zegt dat de lamp helemaal geen gevoelens heeft en dat je gek bent als je je verdrietig voelt om de lamp. ‘En de nieuwe lamp is veel beter.’ Deze “pragmatische” kijk op de wereld en ‘doe-maar-normaal-humor past helemaal bij een Buur merk.

Voorbeeld Buur merkarchetype

Volkswagen - Think small

In de jaren dat de Volkswagen Kever werd geïntroduceerd in Amerika gingen de autoadvertenties met name over groot, groter, grootst. De beroemde campagne genaamd ‘Think Small’ die Bernbach bedacht, gebruikte eenvoudige beelden en korte, doordachte teksten die in contrast stonden met de gangbare grootspraak. Door te laten zien dat klein juist een praktisch was veroverde hij hiermee de harten van een nieuwe generatie. 

Fred Manley, een andere grootheid in de reclamewereld van die tijd, maakte op humoristische wijze duidelijk hoe adverteerders de emotionele kracht van Bernbachs advertentie ‘Think Small’ hadden kunnen verprutsen in ‘Negen manieren om een advertentie te verbeteren’. 

Voorbeeld Buur merkarchetype

Ram Van - Guts Glory

Is een buurmerk dan altijd klein, praktisch en gemakkelijk? Nee, je kunt ook communicatie maken waar je kippenvel van krijgt. Een heel ander buurmerk is namelijk Ram Van. Dit merk bejubelt de (heroïsche) Amerikaanse waarden en door in een Ram Van te rijden draag je die waarden uit. Je hoort erbij!

Voorbeeld Buur merkarchetype

Bud Light - Real Men of Genius

En wanneer een Buurmerk heel goed begrijpt wie hij is, en daar de spot mee kan drijven… Hier een fantastisch voorbeeld van de Bud Light – Real Men of Genius campagne.