De Kampioen is het meest strijdvaardige en rechtvaardige merkarchetype. Hij wil dat mensen het beste uit zichzelf halen en helpt een betere wereld te maken. Het vecht tegen passiviteit en onrecht.
Nike is hét voorbeeld van een Kampioen-merk. Kampioen-merken zetten niet zichzelf maar juist de mensen voor wie ze er zijn op het podium.
In 1988 toonde Nike de eerste commercial met het thema “Just do it”. In 2012 kwam Nike met de campagne “Find Your Greatness,” waarin een jongen met overgewicht werd getoond die aan het joggen was. In 2019 werkte Nike samen met de bekende American Football-speler Colin Kaepernick, die een statement maakte tegen racisme door te knielen tijdens het Amerikaanse volkslied.
Deze evolutie geeft aan dat “de tegenstander” die Nike kiest steeds “groter” wordt (lees controversiëler). Het effect hiervan is dat Nike een steeds grotere heldenstatus krijgt bij haar fans.
Felix, een Oostenrijkse skydiver en BASE jumper, maakte een gewaagde reis. Hij ging de ruimte in met een speciale capsule die aan een hoge ballon hing. Vanaf ongeveer 39.000 meter hoogte sprong wist hij in vrije val door de geluidsbarrière te doorbreken.
Deze “Red Bull Stratos” campagne belichaamde Red Bull’s inzet voor extreme sporten en menselijke prestaties die onze verbeelding te boven gaan.
KANZI appels positioneert zich op de internationale appelmarkt als Kampioen-merk. Een KANZI appel helpt met haar energie de dagelijkse uitdagingen te overwinnen: Can you…? Yes you KANZI! Met deze campagne heeft het merk een opvallend eigen geluid weten neer te zetten en opvallende internationale activaties en social media campagnes gemaakt.
Hornbach benadrukt niet zozeer het plezier of gemak van het klussen, maar juist de inspanning, strijd en voldoening die gepaard gaan met het overwinnen van grote (en soms bijna absurde) uitdagingen. Het gaat niet om het perfecte eindresultaat, maar om de reis en de mentale en fysieke overwinning. Dit is typisch Hero, waarbij het behalen van een doel of het aangaan van een uitdaging centraal staat.
© 2025 All Rights Reserved.