De Magiër

A visionary builds what dreamers imagine

De Magiër is het meest visionaire en transformatieve merkarchetype. Het presenteert een nieuwe werkelijkheid en zorgt voor transformatie en bijzondere ervaringen. De Magiër ziet conservatisme en pragmatisme als grootste belemmeringen om in een nieuwe realiteit te geloven.

Voorbeeld Magiër merkarchetype

Walt Disney (parken) - Where dreams come true

Walt Disney creëerde een wereld van verbeelding, creativiteit en onbegrensde mogelijkheden. Zijn invloed beperkt zich niet tot het bioscoopscherm. Het strekt zich uit tot de Disneyparken waar bezoekers letterlijk binnenstappen in een rijk van fantasie en avontuur.

Voorbeeld Magiër merkarchetype

Guiness - Good things come to those who wait

De pay-off van het magische Ierse biermerk Guinness  ‘Good things come to those who wait’ is ontstaan uit de langzame schenktraditie, waarbij de perfecte schuimkraag wordt gecreëerd voordat het wordt geserveerd. Een van de meest gedenkwaardige en magische commercials in de geschiedenis van het merk is ‘White Horses’, vaak aangeduid als ‘Surfer’.

Voorbeeld Magiër merkarchetype

General Electric - What my mom does

GE heeft een lange geschiedenis van baanbrekende uitvindingen en innovaties. Het bedrijf heeft belangrijke bijdragen geleverd aan de ontwikkeling van elektrische verlichting, elektrische locomotieven, commerciële jetmotoren, medische beeldvorming en nog veel meer. Deze innovaties hebben de manier waarop we leven en werken fundamenteel veranderd.

In deze campagne laten ze zien dat de wereld waarvan we denken dat het maar dromen zijn, en onwaarschijnlijk lijkt, daadwerkelijk door hen wordt gerealiseerd.

Voorbeeld Magiër merkarchetype

War child - Fantasy is the only way to escape reality

Hoewel een NGO die zich in oorlogsgebied inzet om situaties voor mensen te verbeteren snel doet denken aan het Kampioen merkarchetype heeft de War child organisatie alle kenmerken van het Magïer merkarchetype. De slogan die in Nederland wordt gebruikt: haal de oorlog uit het kind’ geeft duidelijk het transformatie principe weer waar de organisatie in gelooft. Ook de commercial hieronder draait om transformatie, hoop, en het creëren van een nieuwe realiteit voor kinderen die getroffen zijn door oorlog. 

Voorbeeld Magiër merkarchetype

Dove - Real beauty

Dove helpt mensen met de transformatie naar zelfwaardering en zelfacceptatie. Het merk strijdt tegen negatieve het negatieve zelfbeeld dat veel mensen hebben over zichzelf. De ‘Real Beauty Sketches’-campagne raakte zo een gevoelige snaar bij het publiek en bracht een krachtige boodschap van empowerment en zelfacceptatie over. De nadruk in de campagne lag op de transformatie naar het herkennen en vieren van de eigen natuurlijke schoonheid. Deze campagne heeft bijgedragen aan een groter maatschappelijk gesprek over echte schoonheid, zelfwaardering en empowerment.

Voorbeeld Magiër merkarchetype

Rituals - The Art of Soulful Living

Een ander verzorgingsmerk als Magiër is Rituals. Rituals richt zich op spirituele en fysieke transformatie door alledaagse routines om te toveren in betekenisvolle momenten van ontspanning en zelfverzorging. Hier ligt de nadruk meer op zintuiglijke ervaringen en mindfulness.