De Maker is het meest creatieve en originele merkarchetype. Ze streven naar schoonheid en perfectie, en helpt mensen zichzelf te uiten. Maker merken ergeren zich aan oppervlakkigheid en laten middelmatigheid
niet voor wat het is.
De ‘doe-het-zelf’-mentaliteit van LEGO belichaamt de ware essentie van het Maker-archetype: de verbeelding bevrijden en iets geheel nieuws en persoonlijks creëren. LEGO leent zich ook perfect zich om zeer creatieve communicatie te maken. Met één van LEGO’s eerste ‘brickfilms’, lieten ze in 1981 de fantasierijke mogelijkheden van LEGO liet zien.
Citroën is binnen de autobranche, wat een Maker-branche is, hét merkarchetype de “Maker,” Door de geschiedenis heen staat het merk bekend om zijn innovatieve benadering van autodesign en technologie waarbij hun meest bijzondere, en kenmerkende auto nog altijd de legendarische Citroën DS is.
De opvolger van de DX, de CX, leverde deze bijzonder creatieve commercial op in samenwerking met het levende kunstwerk Grace Jones.
Wat ook een prachtig voorbeeld is van een Maker archetype is Sony Bravia. Voor dit merk heeft regisseur Jonathan Glazier een paar spetterend creatieve commercials gemaakt over de kleurkwaliteit van de televisie die in die tijd ongekend was.
Hoe ziet een Maker merk eruit wat niet een echt fysiek product heeft? Silverflow maakt payment systems, maar dan wel op een heel eigen manier. Waarbij oude systemen nog draaien op magneettapes die in de kelder staan van financiële bedrijven bouwt Silverflow een “evolution of the fittest” systeem in the cloud. Silverflow vecht tegen die oude systemen die met uitsterven worden bedreigt.
© 2025 All Rights Reserved.