De Optimist

Don't worry, be happy

De Optimist is het meest zorgeloze en positieve merkarchetype. Het wil de dingen terug naar hun essentie brengen en dat mensen gewoon gelukkig zijn. Optimist merken zorgen ervoor dat negativiteit wordt voorkomen en dat mensen niet ‘het verkeerde’ doen.

Voorbeeld Optimist merkarchetype

Innocent - Tastes good, does good

Innocent is hét gezonde smoothie-merk. Een opmerkelijk voorbeeld van hun positieve aanpak is hun initiatief genaamd de ‘Grote Breiactie’.

Met de ‘Grote Breiactie’ zet Innocent zich in om bewustzijn te creëren en geld in te zamelen voor ouderen tijdens de koude wintermaanden. Hierbij werken ouderen samen aan het breien van kleine wollen mutsen, die vervolgens op de doppen van Innocent smoothie-flessen worden geplaatst. De tone of voice van de campagne is positief en de nadruk wordt gelegd op de leuke mutsjes in plaats van de noodlijdende ouderen.

Voorbeeld Optimist merkarchetype

Coca Cola - Always

Door de jaren heen heeft Coca-Cola een krachtige merkidentiteit opgebouwd rond optimisme en geluk. Campagnes zoals ‘I’d Like to Buy the World a Coke’ uit 1971 waarbij de muziek een wereldhit werd en ‘Open Happiness’ in het begin van de 21e eeuw, benadrukten thema’s van harmonie, vriendschap en het delen van gelukkige momenten. Een prachtige reclame binnen dit thema is ‘The Happiness Factory’.

Voorbeeld Optimist merkarchetype

Coca Cola - I could be wrong

De ‘Could I Be Wrong’ commercial van Coca Cola is een treffend voorbeeld een Optimist merkarchetype dat een maatschappelijke issue centraal stelt. In dit geval de toenemende intolerantie die mensen in de wereld ervaren. Het verhaal inspireert tot een betere, inclusievere wereld. Deze nadruk op gemeenschapsgevoel en saamhorigheid, past bij Coca Cola’s imago van een merk dat mensen samenbrengt.

Voorbeeld Optimist merkarchetype

ASN - Zo maakt geld gelukkig

De ASN Bank-campagne ‘Zo maakt geld gelukkig’ belichaamt het Optimist-archetype door een positieve, hoopvolle boodschap over duurzaamheid uit te dragen. Met speelse fabeldiertjes en een frisse visuele stijl benadrukt de campagne dat kleine, haalbare stappen bijdragen aan een groenere wereld. Dit inspireert tot een betere toekomst door positiviteit en eenvoudige acties.