De Verzorger is het meest invoelende en altruïstische merkarchetype. Het wil mensen helpen of mensen helpen elkaar te helpen, waardoor ze betere mensen worden. Van egoïsme en ondankbaarheid moeten Verzorger merken niks hebben.
De “Thank You, Mom”-commercial is een ode aan de ultieme verzorger: moeders. De campagne combineert de waarden van het Verzorger-archetype met de universele thema’s van de Olympische Spelen, zoals inspanning, doorzettingsvermogen en verbinding. P&G slaagde er tevens in om hun eigen merkwaarden (zorgzaamheid, familie, steun) te verbinden met een universeel verhaal dat mensen emotioneel raakt. Hierdoor versterkt het hun imago als een merk dat zich toelegt op het verbeteren van het welzijn van gezinnen wereldwijd.
TOMS, het bijzondere schoenenmerk dat bekendstaat om zijn ‘One for One’-model, heeft de afgelopen jaren veel aandacht gekregen vanwege zijn unieke aanpak van maatschappelijke betrokkenheid. Het idee achter het ‘One for One’-model was simpel maar krachtig: voor elk verkocht paar schoenen zou TOMS een paar schoenen schenken aan iemand in nood.
De digitale revolutie brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor Terre des Hommes, waaronder de toename van onlinekindermisbruik. Terre des Hommes heeft op deze groeiende dreiging gereageerd met de lancering van de Sweetie-campagne, gericht op het vergroten van bewustzijn en het ondernemen van actie tegen online seksuele exploitatie van kinderen.
Volvo is ook hét voorbeeld van het Verzorger merkarchetype. In deze commercial zie je de zorg voor het gezin centraal staan om daarmee hun “lane assistent” betekenis te geven. Volvo is zo verbonden met bescherming dat ze zelfs onderstaande advertentie maakte waarop geen enkele referentie meer is naar de auto behalve met de tekst “cages save liefs”.
Nivea speelt sterk in op thema’s als zorg, bescherming en verbondenheid. In deze reclame, die in verschillende vormen wereldwijd werd uitgezonden, benadrukte het merk de veelzijdigheid van het klassieke blauwe Nivea-blik. De boodschap draaide om verzorging, bescherming en verbondenheid binnen het gezin. Het beeld van een moeder die liefdevol de crème aanbrengt op de huid van haar kinderen (en vaak ook grootouders) versterkte het idee dat Nivea symbool staat voor generaties aan zorg en vertrouwen.
Eentje uit de oude doos, maar daarom niet minder sterk of leuk. Want ook een Verzorger merk kan met humor laten zien dat het alles doet om zijn klanten te hulp te komen. En wie is dan “de vijand” in deze…?
© 2025 All Rights Reserved.