De wijze is het meest kennis gedreven en gestructureerde merkarchetype. Wijze merken verlichten de wereld door mensen te laten leren en groeien. Ze strijden tegen misleiding en onwetendheid in de wereld omdat dit leidt tot verval.
The New York Times staat bekend om zijn toewijding aan nauwkeurigheid, feitelijke berichtgeving en integriteit. Deze campagne is gebaseerd op het idee dat ‘de waarheid niet vanzelfsprekend is’. Het vereist moedige journalisten met een vastberadenheid om de waarheid te achterhalen en misinformatie te ontmaskeren.
Sesamstraat blinkt uit in het uitleggen van ingewikkelde ideeën op een begrijpelijke manier. Neem bijvoorbeeld het iconische personage Count von Count, die kinderen op een speelse manier leert tellen en rekenen. Door diverse personages met verschillende culturele achtergronden te introduceren, helpt het programma kinderen om zichzelf te herkennen in de show, wat hun motivatie om te leren vergroot.
Audi is hét Wijze archetype binnen de autobranche. Jarenlang communiceren ze hun technische kennis die hun klanten de voorsprong oplevert. Maar enkele jaren terug zagen ze dat de luxe categorieën anders gingen communiceren over hun producten. Bijvoorbeeld door meer humor te gebruiken. Daarom gooide Audi met deze commercial het roer om, maar het bleef onmiskenbaar de Wijze.
De Economist communiceert met doordenkers. Wanneer je de advertentie begrijpt “dan ben je een van hen” en klaar om de Economist te lezen (je bent geslaagd voor de test). Door de enorm consistente vormgeving en ongeëvenaarde brilliantie is dit een voorbeeld wat niet mag missen bij dit archetype overzicht.
© 2025 All Rights Reserved.